Al eeuwenlang vormen relatiegeschenken een belangrijk middel om zakenrelaties te versterken. Het uiten van je waardering en het promoten van je merk gebeurt tegenwoordig echter op een heel andere manier dan voorheen. Relatiegeschenken zijn dan ook zeker trend- en tijdgevoelig te noemen. Hoe zijn deze geschenken ontstaan, hoe hebben ze zich in de loop der tijd ontwikkeld en welke positie nemen ze vandaag de dag in binnen zakelijke relaties?

Het belang van zakelijke betrekkingen is van alle tijden

Het geven van attenties aan belangrijke relaties dateert al uit de oudste beschavingen. Diplomatieke betrekkingen werden kracht bijgezet door kostbare cadeaus. Juwelen en kunst waren in het verre verleden eerder regel dan uitzondering. Inmiddels is dat uiteraard wel anders. Alhoewel het zeker de moeite waard is om in cadeaus te investeren, tast niemand daar liever te diep voor in de buidel. Al voor enkele euro’s kun je tegenwoordig een geslaagd aardigheidje aan een relatie aanbieden.

De klassieke geschenken van de afgelopen decennia

Zeker sinds de moderne tijd, waarin industrialisatie en technologie hoofdrollen spelen, heeft een relatiegeschenk een veel commerciëler karakter. De cadeaus worden vandaag de dag in veel grotere oplagen vervaardigd, alhoewel je er nog steeds voor kunt kiezen om kwaliteit boven kwantiteit te stellen en een persoonlijk relatiegeschenk uit te kiezen dat geheel past bij de interesses en behoeften van de ontvanger. Tot de meest klassieke geschenken van de afgelopen decennia behoren de balpen, de muismat en de sleutelhanger.

De invloed van technologische ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen brachten nieuwe mogelijkheden met zich mee. Ook verschillende soorten elektronica doen vandaag de dag dienst als sterk cadeau om je waardering mee te uiten en je merk nog duidelijker op de kaart te zetten. Terwijl dat een tijdje geleden nog klokken en rekenmachines waren, zijn nu oplaadkabels of een powerbank geen uitzondering meer.

De groeiende aandacht voor duurzaamheid

De laatste jaren focust men zich niet alleen op de technologische ontwikkelingen, maar is ook duurzaamheid van steeds groter belang geworden. Een cadeau heeft steeds minder vaak een tijdelijk karakter. Dat past geheel bij de ontwikkeling richting de circulaire economie en benadrukt de maatschappelijke verantwoordelijkheid die jij als gever niet uit de weg gaat. Tot de duurzame relatiegeschenken behoren onder andere katoenen tassen, notitieblokken van gerecycled materiaal en waterflessen met naam.

Kwaliteit en een persoonlijke touch

Steeds meer bedrijven zoeken naar manieren om relatiegeschenken te personaliseren. Met een cadeau dat uniek en relevant voor zijn ontvanger is, toon je aan dat je over de attentie hebt nagedacht. Bij een in bedrukte relatiegeschenken gespecialiseerd bedrijf kom je tot een eindproduct dat voldoet aan het plaatje dat je in gedachten hebt. Met behulp van de meest uiteenlopende druktechnieken kan vrijwel ieder denkbaar artikel van een persoonlijke noot worden voorzien. En alhoewel je relatiegeschenken in grote getalen kunt kopen, stellen professionals op dit gebied kwaliteit nog altijd voorop.